fredag den 28. september 2012

Bangladesh - Kichuri

 Ris mætter, linser er sunde, kikærter er sunde

Tilsammen bliver det:

En lille smule kedeligt, men meget næringsrigt

 Karakter: 2

Khichuri

Ingredienser:

½ dl basmati ris
½ dl linser
1/4 dl kikærter
1/4 dl grønne ærter
½ spsk smør
½ tsk gurkemeje
½ grøn chili delt på midten
salt
2 dl vand

Krydderier:
1 lauerbærblad
1 helt kardemomme frø
1 nellike
1,5 cm kanel
1 nip spidskommen frø
½ cm fint hakket ingefær

Garniture:
1 lille løg i tynde ringe
½ spsk ghee
1/4 bundt frisk koriander

Rens ris, linser og kikærter i koldt vand.
Tør risene.
Lad linser og kikærter ligge i vand i 30 min.

Dræn linser og kikærter, og rist dem på panden. indtil de afgiver duft.
Lad dem køle af.

Knus kardemomme, kanel og nelliker let.

Varm smør i en tykbundet gryde på medium varme.
Tilsæt lauerbær og de let knuste krydderier. Når de begynder at sprøjte efter et halvt minuts tid, tilsættes ingefær og spidskommen.
Rør forsigtigt i 2 min tid, til ingefær giver en nøddeagtig duft. Tilsæt grøn chili og ærter og vend det.
Tilsær ris, og rør i 2-3 min, så det hele er blandet godt sammen.
Tilføj linser og kikærter, og rør igen i 1-2 min.
Tilsæt varmt vand til gryden. Det skal være ca. 2 cm over ingredienserne.
Skru ned for varmen, put låg på, og lad det simre til ris og ærter er møre - ca. 10 min.
Tjek jævnligt at det ikke brænder fast i bunden af gryden.

Mens risen simrer, tilberedes garnituren.
Ghee varmes i en pande, og løg steges til de har taget farve.

Når risene er færdige, hældes løg og rester af ghee over risene, og der toppes med koriander.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar