torsdag den 20. marts 2014

Kuwait - Biryani

Temmelig besværligt at lave
Man forstår godt hvorfor de på resteaurenter,
gerne vil have man ringer i forvejen,
hvis man vil have denne ret
Man kan dog med fordel gøre de forskellige
elementer klar i forvejen
Det er dog besværet værd
De søde ris opvejer den stærke smag
fra kødet perfekt
Æggene er lidt mærkelige
De bliver en smule gummiagtige af at være i ovnen
Jeg ville nok tilføje dem frisk kogt til sidst
Karakter: 5
Biryani
Ingredienser:
Ris
125 g ris
3½ dl vand
1 hel grøn kardemomme
2 nelliker
2,5 cm kanel
25 g ghee
Salt
¼ lime, saften

Kød
250 g lam eller kylling i chunks
1 løg, hakket
2 grønne chili
3 fed hvidløg
1 cm ingefær
½ tsk peber
½ tsk gurkemeje
1 tomat, hakket
Salt
1 tsk garam Masala
Olie

Garniture
1 spsk cashewnødder
1 spsk rosiner
¼ løg i tynde ringe
1 æg, hårdkogt, i både
2 spsk mynte, hakket
2 spsk koriander, hakket

Ris
Stil ris i blød i 30 min.
Dræn
Varm en stor pande op.
Put 1 tsk ghee på panden.
Når gheeen er smeltet, tilsættes krydderierne.
Når det dufter, tilsættes risene.
Steg 5 minutter.
Tilsæt vand.
Bring i kog.
Tilsæt salt og lime.
Kog i ca 15 min. til alt vandet er absorberet.

Kød
Mos ingefær, hvidløg og chili til en pasta.
Steg løget i lidt olie, til det bliver gyldent.
Tilsæt pastaen.
Sauter i 3 min.
Tilsæt tomater.
Steg i 3
Tilsæt gurkemeje, garam masala og peber.
Steg i 3 min.
Tilsæt kød og mix godt.
Sauter i 3 min.
Lad simre i ½ time
Garniture
Steg rosiner, nødder og løg i ghee.

Samling
Tag et ovnfast fad, og smør med resten af gheeen.
Spred halvdelen af kødet ud.
Drys med en fjerdedel af garnituren - ikke æggene.
Spred halvdelen af risene ud over.
Drys med endnu en fjerdedel garniture.
Spred resten af kødet ud.
Drys med endnu en fjerdedel af garnituren.
Spred resten af risene ud.
Dryp lidt ghee ud over risene.
Spred resten af garnituren og ægget ud over.
Luk fadet tæt.
Put i ovnen ved 180 grader i 30 min.

Serve med naan og raita.


so → en
priority

Ingen kommentarer:

Send en kommentar