fredag den 16. januar 2015

Nicaragua - Lengua

Jeg har aldrig smagt tunge før,
og viste ikke helt hvad jeg skulle forvente
Er meget positivt overrasket
Det er et billigt og virkelig lækkert stykke kød
Jeg gav 90 kr. for 3 kalvetunger a 400 g
I Schweitz er det meget billigt for kød
Var lidt spændt på sovsen,
da jeg godt nok synes det var en sjov blanding
Var også bange for at overse en ingrediens fra den lange liste
Tror dog nok jeg huskede alt,
og det blev virkelig lækkert!
Glæder mig til at bruge de to sidste tunger fra fryseren!
Karakter: 4.5

Lengua
Ingredienser:
300 g oksetunge eller en kalvetunge
½ dl lime saft
1-2 fed hvidløg
1 løg, hakket
½ rød peber, hakket
2 tsk oregano
4 cm bladselleri, hakket
1 tomat, uden kerner, hakket
1 lauerbærblad
1 gulerod, hakket
1½ spsk Worcestershire sauce
1 spsk frisk koriander, hakket
1 nellike
½ stang kanel
½ dl rosiner
½ dl oliven, uden kerner
½ dl ærter
½ tsk kapers
1½ spsk ketchup
1 lille tsk sennep
Salt
Peber

Put tungen i en gryde.
Dæk med vand.
Bring i kog under låg.
Tilsæt tomat, hvidløg, løg, rød peber, lauerbær, nellike, kanel, oregano, selleri, gulerod, koriander og Worcestershire sauce.
Bring i kog.
Lad simre i 1½-2 timer, til tungen er mør.
Tilsæt eventuelt mere vand.
Tag tungen op.
Gem væde.
Fjern det yderste hvidlige skind.
Skær tunge i tynde skiver.
Blend væden fra gryden.
Si væden fra gryden.
Put 1 dl af væden i en gryde.
Tilsæt rosiner, oliven, ærter, ketchup, sennep, salt og peber.
Bring i kog.
Lad simre i 20 minutter.

Hæld saucen over tungen, og server med ris.

1 kommentar:

  1. Da jeg var barn og ung, var kogt tunge med peberrod meget populært, fordi det var billigt. Oksetunge. Blev også serveret med kartofler og peberrods sauce. Har ikke set/smagt det i rigtig mange år, men har lavet det på Djursvold.

    SvarSlet