søndag den 8. december 2013

Jordan - Kofta Bi Tahini

Tahin bliver aldrig noget for mig
Laver det normalt selv,
da jeg ikke vil købe et helt glas.
Sidst blev sesammen for brændt,
og det smagte afskyeligt.
Denne gang lykkedes det mig,
at holde sesammen pænt gylden,
til gengæld fik jeg puttet for meget salt i.
Og så kan jeg bare ikke lide det generelt.
Denne ret er fantastisk - uden tahin -
men så er det jo ikke denne ret.
Ville dog alligevel anbefale at prøve den uden tahin.
Kødet er lækkert, saftigt og smagfuldt.
Du kan selvfølgelig også prøve den med tahin
- hvis du kan lide tahin....
Karakter: 3.5
Kofta Bi Tahini


Ingredienser:

250 g lam, hakket
½ løg, fint hakket
1 dl persille, fint hakket
½ tomat, hakket
1 spsk oliven olie
Salt
½ tsk allehånde
1 nip kardemomme


2 kartofler, skåret i tynde skiver, kogt halvmøre


1 dl tahin
1 citron, saft
Salt
2 dl vand


Mix kød, persille og løg.
Tilsæt tomat, olie, salt og krydderier, og ælt dem ind i farsen.
Dæk bunden af et fad med farsen.
Lav små fordybninger i farsen med fingrene,
Bag kødet i ovnen ved 180 grader i 20 min.
Arranger kartofelskiverne oven på kødet.
Mix tahin og citron saft.
Rør grundigt.
Tilsæt forsigtigt vandet lidt af gangen.
Bring tahin sovsen forsigtigt i kog, så den jævner lidt.
Hæld sovsen over kødet, til den dækker kartoflerne.
Dæk faden med folie.
Lav nogle få huller i folien.
Bag ved 220 grader i 20 min.
Fjern folien.

Brun under grillen.

da → en
very
adverb: very, much, too

1 kommentar:

  1. Kan heller ikke lide tahin. Men retten ser spændende ud. :-)

    SvarSlet