torsdag den 23. januar 2014

Kirgisistan - Lagman

Hvis nudlerne ellers bliver tynde nok,
er de ret lækre -
manden min, mener at vi bliver nødt til
at anskaffe os en pastamaskine.
Det kan nu godt gøres i hånden.
Fin suppe, som dog godt kunne smage af lidt mere.
Og så forstår jeg ikke helt,
hvorfor grøntsgerne skal skam koges.
Karakter: 3.5
Lagman


Ingredienser:



Dej:
5 spsk varmt vand
1 tsk salt
½ æg
2 dl mel


8 dl vand
½ spsk salt
½ spsk olie


Suppe:
80 g oksekød, i tynde strimler
1 tsk olie
½ løg, i både
¼ grøn peber, i strimler
½ gulerod, i tynde strimler
1 kartoffel, i kvarte
1 fed hvidløg, hakket
½ tomat, i tynde skiver
1 nip peber
1 nip spidskommen
½ tsk salt
4 dl vand


Dej:
Mix de 4 spsk vand med æg og salt.
Tilsæt mel.
Ælt i 10-15 min.


Lad dejen hvile tildækket i 20 min.


Suppe:
Varm en wok.
Tilsæt olie.
Svits kødet til det er let brunet.
Tilsæt løg.
Tilsæt salt, peber og spidskommen.
Steg til løg er gyldne.
Tilsæt tomat, tomat pure og halvdelen af hvidløget.
Steg i 3 min.
Tilsæt resten af grøntsagerne.
Steg i 4 min ved høj varme.
Tilsæt vand.
Lad simre i 20 min.
Tilsæt resten af hvidløget.
Lad simre 20 min mere.


Gør imens dejen færdig:
Bring de 8 dl vand i kog med salt.
Rul dejen til en stor tynd cirkel.
Skær tynde nudler af dejen.


Put forsigtigt nudlerne i det kogende vand.
Kog i 3 min.
Mix nudlerne med olie.


Fordel nudlerne i skåle, og suppen oven på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar