torsdag den 31. oktober 2013

Iran - Aash-E Anaar

Det er ikke tit man smager noget, som bare er anderledes.
Så anderledes, så man må smage en del mundfulde,
før man overhovedet kan vurdere om det er godt elle skidt.
Denne ret overrasker smagsløgene,
i hvert fald når de er vandt til mere danske smagsindtryk til aftensmad.
Jeg er fuldstændig solgt, når jeg lige kommer mig over overraskelsen -
hvis man ikke er til sure ting, skal man måske
halvere mængden af granatæble sirup -
jeg er nu ret vild med det.
Igen overrasker Iran også med den
enorme mængde krydderurter.
Men det virker!
Karakter: 4.5
Aash-E Anaar
Ingredienser:
1 lille løg

1 fed hvidløg
½ dl flækærter
½ dl ris
1 spsk oliven olie
½ tsk salt
Peber
½ tsk gurkemeje
1½ dl koriander, hakket
1½ dl persille, hakket
1 dl mynte, hakket
1½ dl forårsløg, hakket
2 spsk sukker
½ dl granat æble sirup
5-6 dl vand


Kødboller
125 g hakket lam
1 nip kanel
1 spsk persille, hakket
½ lille løg, revet
Salt
Peber


Skær løg og hvidløg i tynde ringe.
Brun løgene i olien.
Tilsæt flækærter, og steg et par minutter mere.
Tilsæt 5 dl vand.
Bring i kog.
Lad simre i 20 min.
Tilsæt krydderurter, salt, peber, gurkemeje.
Kog i 20 min mere - rør en gang i mellem.
Mix ingredienserne til kødboller.
Form til kastaniestørrelse, og put i gryden.
Lad simre i 30 min.
Tilsæt granatæble, sukker og ris.
Lad simre i 20 min.

Tilsæt eventuelt mere vand undervejs, hvis for tyk.

da → en
Add

Ingen kommentarer:

Send en kommentar