tirsdag den 11. februar 2014

Korea - Dakjjim

Skræmmende lang liste af ingredienser
Man bliver jo helt træt
Heldigvis er de fleste nemme at få fat på
Agurkerne bliver faktisk ret lækre,
når de bliver varmet op
Dejlig smagfuld ret,
sesam giver en dejlig eftersmag
Undlad eventuelt lidt chili,
hvis stærk mad ikke er en vane
Karakter: 4
Dakjjim
Ingredienser:
300 g kyllingebryst, i strimler
50 g glas nudler
2 spsk soya
2 spsk østers sovs
2 spsk ris sirup
½ spsk rørsukker
Olie
1 tørret chili, i 1 cm stykker
1 kartoffel, i kvarte
1 tsk ingefær, hakket
2 fed hvidløg, presset
3 dl vand
¼ agurk, i skiver
3 forårsløg, det grønne i 4 cm stykker, det hvid i tynde stave
½ gulerod, i skiver
4 champignon, i skiver
½ løg, i ringe
1 grøn chili, hakket
½ rød chili, hakket
1 tsk peber
½ spsk sesam olie
Sesam frø

Rens kyllingen i koldt vand, og lad den stå i blød et par minutter.
Sæt nudlerne i blød i koldt vand.
Sæt den hvide del af forårløgene i blød i koldt vand.
Svits den tørrede chili i olien i 2-3 min.
Fjern chilien fra olien.
Dræn kylling grundigt.
Svits i 5-6 min.
Tilsæt ingefær og hvidløg.
Svits i 1 minut.
Tilsæt kartofler, soya, østersovs, sukker, sirup og vand.
Put låg på og kog ved høj varme i 10 min.
Tilsæt løg og gulerod.
Lad simre 10 min.
Tilsæt nudler, chili, champignon og agurk.
Lad simre uden låg, under omrøring i 7 min, eller til væsken er fortykket.
Sluk for varmen.
Tilsæt peber og sesam olie.

Garner med sesam frø og grønne forårsløg.
da → en
thin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar